سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قصه گویی برای چه کودکانی مناسب است؟

چیزهایی که بعد از داستان به شما می گویند

به کودکان کمک کنید ارتباط بین شخصیت های داستان و تجربیات خود و یا داستان های دیگر که ممکن است آنها را شبیه سازی کنند.
بسیاری از داستانها بر چگونگی برخورد شخصیت ها با چالش هایی که زندگی آنها راه خود را می گذارد تمرکز می کند. این برای بچه ها مفید است 
که این موارد را با چالش هایی که در زندگی شخصی خود دارند، مرتبط سازند.
 آنها را تشویق کنید تا این کار را با ذکر مثال بگویند: «وقتی این داستان را می گویم، به من یادآوری می کند که دوستان خوب چه اهمیتی دارند. چه چیزی به شما یادآوری می کند؟
کودکان همچنین می توانند با قرار دادن خود در شرایط شخصیتی، همدلی را بیاموزند. به آنها کمک کنید تا این کار را انجام دهید و از آنها بخواهید
 که فکر کنند که چرا فکر می کنند شخصیت ها در داستان های خاصی رفتار می کنند.
 به آنها کمک می کند تا ارزش ها را با در نظر گرفتن اینکه آیا آنها انجام می دهند یا چه شخصیتی را می گویند، در نظر می گیرند. از آنها بخواهید که به شیوه های جایگزین رفتار شخصیتی فکر کنند.
کودکان را تشویق کنید تا داستانهایی را که با آنها گفته اید، تفسیر کنید یا آنها را نقاشی از قسمت مورد علاقه خود از داستان را نقاشی کنید یا نقاشی کنید.
وانمود کنید که یک مصاحبه کننده هستید و از فرزندان خود بخواهید شخصیت های مختلف داستان باشند. مصاحبه آنها را به عنوان اگر شما میزبان بحث نشان می دهد.
 این امر به فرزندان شما اجازه می دهد که بیشتر درباره شخصیت شخصیت خاص و نقش آنها در داستان فکر کنید.
اجازه دهید فرزندان شما شما را در بازی کردن داستان برای تشویق تفکر خلاق، خلاق و استراتژیک هدایت کنند. در صورت امکان،
 آنها را به لباس پوشیدن و یا ساختن یا پیدا کردن غرفه برای استفاده از آن، اعتراف خود را احساس واقعی تر از جمله کیف، کلاه، روسری، دستکش، کلاه گیس، پیش بند، کت، جواهرات، جعبه و پتو.
آنها را تشویق کنید که بداهه بگذارند و اجازه دهید که یک داستان قدیمی، پیچ و خم های جدید و چرخش های جدید را بگشایید:
 چیزهایی مانند «اگر ناگهان ناگهان صدای فریاد زد، کودک را روی پشتش گذاشت و گریه کرد،« کمک، لطفا کمک کنید ».
قصه درمانی

قصه‌ها الکوهای طبیعی از فکر کردن هستند که پیش از آغاز تحصیل از راه افسانه‌ها قصه‌های کودکانه و تاریخچه‌ خانوادگی فرا گرفته می‌شوند.

به گونه‌ای که برخی پژوهشگران ادعا کنند دانش امروزی ما از قصه‌ها می‌آیند.

این روش یکی از بهترین شیوه‌ها در مشاوره با کودکان است به طوری که آنها می‌توانند با احساسات و افکار و رفتارهای تقابل کنند که هنوز نمی‌توانند با مشاور به طور مستقیم درباره آنها صحبت کنند.

این روش را به همراه بازی درمانی توصیه می‌نمایند تا به عنوان بستر مناسب به بیان و راهنمایی و اصلاح تجربه‌ها کمک کند.

کودکان دارای نیازهای ویژه به دلیل محدودیت‌هایی که در کارکردهای شناختی هیجانی انگیزشی و رفتاری دارند. نمی‌توانند به طور به طور موثر از آموزش‌ها با روش‌های درمانی مستقیم بهره گیرند.

از این رو بکارگیری فنون غیرمستقیم مانند قصه‌گویی و قصه‌درمانی می‌توانند به گونه‌ای اثربخش و شفابخش کاستی‌های آنها را بهبود و ترمیم نماید. قصه‌گویی برای چه کودکانی مناسب است؟

1- کودکانی که عزت نفس پایین دارند.

2- کودکانی که کم‌رو خجالتی هستند.

3- کودکانی که خشم خود را نمی‌توانند کنترل کنند.

4- کودکانی که دچار ترس و اضطراب هستند.

5- کمک به هویت‌یابی

6- کودکان بیش‌فعال برای جلوگیری از رفتارهای تکانشی.

قصه درمانی روشی غیر مستقیم برای انتقال پیامهای مهم در مورد نحوه یادگیری رفتار سازگارانه در یک زمینه اجتماعی است ابزار آموزشی و خلاقی است

که از طریق آن می توان مهارتهای مختلفی مانند مهارتهای اجتماعی ، حل مسأله و مهارت خودآگاهی را به کودکان یاد داد .

گوش کردن به یک قصه یک عنصر پویاست که کودکان درعین حال که لذت می برند اجازه می یابند که خود را در موقعیت های مختلف تصور کنند قصه ها ابزارهای آموزشی هستند ،

کودک از طریق تجسم شخصیت وتجربه کردن رویدادها، یک قصه را به صورت شخصی تفسیر می کند که می تواند مایه نشاط وشادابی و وسیله تأمین بهداشت روانی و درمان ناراحتی ها می باشد .

قصه گویی فعالیتی اشتراکی است که آگاهی و لذت درونی را افزایش می دهد به کودک اتکا به نفس می دهد و باعث تقویت قوه حافظه کودک می شود.