سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مواردی که گفتار درمانگر میتواند به درمان آن کمک کند+اختلالات گفت

مواردی که گفتار درمانگر می‌تواند به درمان آن کمک کند

 مشکل در درک زبان (مشکلات پذیرش زبان )

 مشکل صحبت کردن یا بیان زبان (مشکلات رسایی زبان)

 مشکل استفاده از زبان در روابط اجتماعی (مشکلات عملی زبان)

گفتار درمانگرها از  بازی های گفتار درمانی واستراتژی‌هایی برای چالش‌های خاص هر کودک استفاده می کنند. استراتژی ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 فعالیت های مداخله زبان: این فعالیت ها، مهارت های مختلفی را به وجود می آورد. از جمله مدل‌سازی و بازخورد کودک. درمانگر ممکن است از تصاویر، کتاب یا درمان مبتنی بر بازی استفاده کند. او هم چنین از تمرینات زبان برای تمرین مهارت استفاده می کند.

 درمان تلفظ: گفتار درمانگر مدل‌هایی برای صداهایی که کودک در بیان آنها مشکل دارد، ایجاد می کند. شامل نشان دادن نحوه حرکت زبان برای ایجاد صداهای خاص.

 درمان تغذیه و بلع: گفتار درمانگر تمریناتی برای تقویت عضلات دهان به کودک خواهد داد که ممکن است شامل ماساژ صورت و تمرینات زبان، لب و فک باشد. او همچنین ممکن است از انواع مختلف مواد غذایی برای تشویق و آگاهی کودک هنگام خوردن و بلع استفاده کند.

درمان اختلالات مفصلی: به منظور برطرف نمودن مشکلات گفتاری کودک، تمریناتی برای تولید صدا توسط گفتار درمانگر داده خواهد شد. گفتاردرمانگر کلماتی را متناسب با سن کودک در نظر گرفته و برای او تکرار می کند تا کودک با بیان آن ها و با حرکت زبان و ایجاد برخی صداها بتواند کلمات را واضح تر بیان کند.

اختلالات گفتار درمانی

گفتار ( تکلم)، زبان، بلع، صوت و ارتباط از جمله حوزه‌های اصلی در گفتار درمانی هستند. برخی از مشکلات گفتار درمانی به این صورت هستند:

مشکلات در پیدا کردن کلمات: این نوع مشکلات معمولا به علت نقص‌های خاص زبانی همچون تاخیر زبانی به وجود می‌آیند.مشکلات در زمینه ارتباط اجتماعی: معمولا در چگونگی انتقال افکار و نظرات به دیگران بروز می‌کند.آسیب ساختاری زبان: فرد در ساخت جمله با مشکل مواجه می‌شود. جملاتی توسط کودک ساخته می‌شود، دستور زبان درستی ندارند.مشکلات در زمینه خواندن و نوشتن: این مشکلات ناشی از ارتباط حروف و صداها، ارتباط کلمات و معنی هستند.مشکلات صوتی: فرد صداهای بسیار نازک و یا گوش خراشی تولید می‌کند. این صداها باعث تضعیف ارتباط اجتماعی این فرد می‌شوند.مشکلات ادراکی: باعث ضعف در ارتباط برقرار کردن فرد با سایرین می‌گردد.

گفتار درمانی کودکان + تکنیک ها و بازی های گفتار درمانی